Ingen läsplatta – ingen bokrea – eller kanske bojkott?

Om jag hade haft en läsplatta, så hade jag nu inte behövt våndas över den stundande bokrean.

För det är ju så att bokrean närmar sig, och jag har lovat mig själv att inte köpa några nya böcker innan jag har gjort
mig av med alla de gamla, så jag får försöka kontrollera mig.

Jag lovar härmed att:

  • Slänga alla mail från nätbokhandlar som rör bokrean
  • Lägga alla ev. reakataloger som dimper ner i brevlådan direkt i pappersinsamlingen
  • Gå omvägar runt min nämaste bokhandel
  • Ej ge mig ut på stan för att shoppa under denna tid
  • Blunda de första 20 metrarna inne på ICA Maxi när jag handlar

På tal om ICA, så kan man idag läsa på Svensk Bokhandel att Anders Billing, ledare för bokhandelskedjan Ugglan, uppmanar till bojkott av just ICA, eftersom de har beslutat att starta bokrean en dag för tidigt.

Varför bryta mot detta heliga datum?

Det här kan man även läsa om i dagens DN, SvD och GP, enligt vilka ICAs marknadschef har uttalat sig om att de vill värna om sina stamkunder.

Det fanns en tid när jag var i bokhandeln i ottan innan jag åkte till jobbet den dag bokrean startade. Oj oj vad jag fyndade. Men så sent som förra veckan sålde jag en underbart fin bok om konst på Tradera, en bok som jag en gång för länge sedan köpte på bokrean men aldrig har läst. Jag tror inte ens jag har öppnat den faktiskt. Och jag har fler sådana fynd hemma, böcker som är så udda att ingen på Tradera vill köpa dem ens för en krona. Att slänga så fina oskadade böcker är otänkbart, så de får helt enkelt ligga kvar i sin låda på vinden ett tag till.

Adlibris läsplatta Letto är som bekant slutsåld, men idag läser jag att Adlibris har tagit in ett helt gäng med nya läsplattor av andra märken och typer. Jag gick genast förväntansfullt men aningen tvivlande igenom listan, och mycket riktigt – ingen av dem är större än 6 tum, vilket jag fortfarande tycker är för litet. Det är inte formatet på de vanliga pappersböckerna som är problemet, det är tjockleken – på allihop sammanlagt! En läsplatta behöver inte få plats i min plånbok eller ens i en mindre handväska, den kommer ändå att spara mig enormt mycket utrymme och vikt jämfört med pappersböcker.

,

  1. #1 av Malte på 19 februari 2010 - 21:02

    Jag har en femtums läsplatta, och jag finner den fullt tillräcklig i storlek. Och den går ner i jackfickan (om än inte plånboken), vilket är ett måste för mig – jag har till vardags inte väska till jobbet och jag läser på bussen.

    Vad gäller olästa böcker så är jag helt inne på Alberto Manguels linje – de tillför lika mycket till biblioteket som de man läst,

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 20 februari 2010 - 14:12

      Jag håller med dig också faktiskt. Det finns säkert jättemånga som vill ha 5 tum för att den är smidig att ha i fickan, men det finns inte många alternativ om man vill ha en som är lite större. Och det vill jag. För mig är det själva tekniken som är viktig, inte att den är smidig att ha med sig på bussen.

      Om jag hade haft ett bibliotek hemma så hade det varit underbart, men när man bor två personer i en tvåa så finns det inte mycket plats för böcker.

      Gilla

  1. Ingen läsplatta – ingen bokrea – eller kanske bojkott? | NUUT - svensk läsplatta

Kommentera

