Plagiat igen – eller?

Tänk, så fort någon har tjänat stora pengar på en bok så kommer någon och stämmer en för plagiat. Nu är det JK Rowling, författaren till Harry Potter, som har råkat illa ut.

DN – JK Rowling anklagas för plagiat

Det hände Dan Brown, och han blev frikänd. Nu händer det Rowling och jag skulle bli mycket förvånad om inte hon också blev frikänd.

Tydligen har någon okänd författare på åttiotalet skrivit en bok som också handlar om trollkarlar och deras egen lilla värld… Plagiat? Nja. Man får väl ändå kopiera mer än så för att det ska vara ett plagiat?
I Liza Marklunds och James Pattersons fall så var det ju inte tal om plagiat eftersom texten inte var en exakt kopia. Det är den väl knappast här heller.

Om jag skulle få för mig att skriva en bok om trollkarlar, har jag plagierat Rowling då? Har hon ensamrätt på trollkarlsskolor? Jag vet faktiskt inte, men det känns märkligt om det vore så.
För det första vore det rena rama litterära självmordet att över huvud taget ta sig an ett projekt som går ut på att försöka efterlikna Harry Potter. Eller skriva om en symbolforskare som far runt och letar efter hemliga sällskap. Det är liksom redan gjort.

Nej, jag skriver deckare. Men det kanske är någon som har ensamrätt på det också?

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

