Streckkodsläsare direkt till Bokus

Idag läser jag att Bokus lanserar en mobil streckkodsläsare som tillägg till sin bokhandelsapplikation för iPhone. Detta innebär att man kan läsa av streckkoden på en bok och beställa den direkt från Bokus utan att behöva knappa in några sökord. Jag tittar på min HTC och undrar när floden av applikationer för Android ska börja flyta lite snabbare. Imorse frågade jag Bokus om det möjligtvis fanns en applikation även för Android. Svaret blev att det inte finns, men att de håller på att titta på Android-möjligheter. Jag hoppas på att det kommer.

Jag är lite kluven när jag läser om detta. Tekniken känns aktuell och visst kan jag se användbarheten i det, om man enbart ser till det snabba och enkla, och kanske även det minst kännbara för den egna plånboken. Men det känns lite olustigt att tanken är att man ska gå in i en fysisk bokhandel, hitta en bok man gillar, scanna in streckkoden och sedan köpa boken från Bokus. Jag kan direkt säga att jag inte kan se mig själv göra det. Visst, om jag ser boken hemma hos en kompis eller släkting eller kanske på biblioteket, så skulle jag kunna göra så, men inte i en bokhandel. Det skulle inte kännas rätt.

Det känns också lite sorgligt om de fysiska bokhandlarna skulle konkurreras ut av nätbokhandlar helt och hållet, och den här tekniken gör det inte precis svårare för folk att göra prisjämförelser och välja att köpa på nätet istället. Men är detta verkligen teknikens fel? Jag är absolut inte teknikfientlig, tvärtom. Och ett verktyg är bara ett verktyg. Hur jag som människa väljer att använda eller utnyttja ett verktyg måste väl ändå vara upp till min egen moral, etik, ansvarskänsla, solidariet osv?

Och det här är heller inget nytt. Jag gör i princip alltid prisjämförelser innan jag köper något, med eller utan streckkodsläsare i fickan. Var jag sedan väljer att köpa varan avgörs av flera faktorer, där priset är en av dem.

Förutom detta läser jag idag på Twitter att vissa har fått gå på frukostföreläsning om nya läsplattan Letto idag, vilket får mig att bli bara en liiiiten smula avundsjuk. Tänk den som fick gå på sådana föreläsningar på arbetstid.

För övrigt är Adlibris läsplatta Letto dessutom numera slutsåld efter en strykande åtgång. Det känns roligt att e-böckerna äntligen får ett litet uppsving i Sverige också.

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

