Postcard Killers – Liza Marklund och James Patterson

Ännu en omtalad bok på läslistan – jag läser gärna det som är omtalat. Det berömda samarbetet mellan en svensk och en amerikansk författare, utgiven på Piratförlaget.
Jag har aldrig tidigare läst något av James Patterson, men jag har läst flera böcker av Liza Marklund och tyckt att de har varit helt okej som underhållning. Det gäller inte den här boken. Den var inte underhållande för fem öre, inte ens spännande. Det bär mig emot att såga böcker, men jag kan helt enkelt inte säga att den här var bra.

Språket var så tunt att jag hela tiden bar med mig en känsla av att det fattades text, en känska av att jag bara läste varannan eller var tredje rad.

Boken handlar om de unga, vackra och välutbildade som media kallar The Postcard Killers, eftersom de postar vykort i varje stad där de har dödat ett ungt par. Dessie Larsson, journalist på tidningen Aftonposten, inser att de har kommit till Stockholm när hon hittar ett vykort i sitt postfack. Och tillsammans med Jacob Kanon, mordutredare från New York, dras hon motvilligt in i våldsverkarnas vanvettiga värld. Jacob har ett personligt motiv att hitta mördarna, eftersom hans dotter Kimmy är ett av deras offer.

Vill man ha något lättsmält att läsa, en bok som är enkel att hänga med i även när man är trött, då kanske den här kan vara något. För mig var den för tunn, för enkelt skriven.

Jag är vanligtvis annars ganska förtjust i inte alltför tunglästa böcker, eftersom jag ofta läser i sängen det sista jag gör innan jag somnar och då är så trött att något svårläst inte alls skulle fungera. Synden av Björn Ranelid har idag fått åka tillbaka till biblioteket efter ca 10 sidors läsning. Inte för att den är dålig, det kan jag inte uttala mig om efter 10 sidor, men Ranelids språkbruk lämpar sig kanske inte direkt för en trött hjärna, redan dimmig av sömn, i sänglampans sista glödande strålar.

Tidningarna är inte heller särskilt positiva i sina recensioner av Postcard Killers:

SvD – Varken spänning eller finess
DN
Sydsvenskan
GP

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

