Mer om läsplattor och e-böcker

Jag läser vidare om det faktum att två stora förlag nu satsar på läsplattor, Norstedts och Bonniers i samarbete med Bokus respektive Adlibris.
Personligen har jag väntat på att det ska ta fart, för jag tror att det kan bli riktigt bra med den nya tekniken. Det har tidigare varit ganska krångligt att ladda ner böckerna och att föra över till läsplattor, men med den nya vattenmärkningen kan det bli riktigt smidigt.

Ett orosmoment, enligt Svensk Bokhandel, är biblioteken, där det är gratis och helt köfritt att låna nya, färska e-böcker: Biblioteken – förlagens blivande skräck. Här kan man läsa att förlagen hittills varit tacksamma för bibliotekens utlåning, eftersom det är de enda pengar de tjänat på sina e-böcker.
Elib bemöter dock detta med inlägget Biblioteken – förlagens vän på sin blogg. De menar att biblioteken inte alls är något hot, och skriver bl a att den nya vattenmärkningen gör det betydligt enklare och smidigare att köpa sina e-böcker än att låna dem på biblioteket.

Jag tycker själv att kopieringsskydd gör det krångligare och är en broms i hanteringen av både musik, ljudböcker och e-böcker. Jag är självklart helt emot all form av piratkopiering, och välkomnar därför enklare lösningar såsom vattenmärkningen och håller tummarna att det kommer att fungera bra.

Ännu har jag inte hittat den optimala läsplattan för egen del, men jag både längtar och ser fram emot den dag då jag kan köpa den perfekta läsplattan och börja använda mig av e-böcker.

En annan nyhet som går att läsa om i media är att SF nu gör filmer på oskrivna böcker. Chic-lit-författaren (märkligt ord) Denise Rudberg har tecknat ett unikt avtal som innebär att SF köper rättigheterna till tre böcker som ännu inte är skrivna.

Alltid roligt att läsa om nyheter och nytänkande!

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

