Svar på frågor om läsplattor

Piratförlaget skriver om e-bokens stora dag.

Det har uppstått många frågor kring läsplattorna som igår släpptes av Bokus respektive Adlibris, och jag har hittat ett bra ställe att få svar på många av dem:

Elibs frågelåda

Här kan man läsa att biblioteksböcker fungerar på både Bokus och Adlibris läsplattor. Båda klarar pdf och epub.

Elib erbjuder sedan igår vattenmärkta e-böcker, istället för kopieringsskyddade, via alla sina återförsäljare. Vattenmärkningen är ett sätt att skydda upphovsrätten genom att man stämplar e-böckerna med en dold märkning som gör att man kan spåra den till köparen om den skulle spridas illegalt. Hanteringen av e-böckerna blir enklare eftersom man inte behöver Adobe Digital Editions. Det går även att läsa dessa böcker på en iPhone eller en Android-telefon. Biblioteksböcker är än så länge inte vattenmärkta och går därför inte att läsa på telefonerna. Mer om vattenmärkningen kan man läsa här

Jag har även hittat lite information om varför Skatteverket säger nej till 6% moms på e-böcker istället för 25% som det är nu. En e-bok är alltså en tjänst(?) och inte en vara. Läs mer om det på Svensk Bokhandel

Medan listan på böcker att läsa bara växer, i pappersform eller digitalt, så har jag kanske hittat lösningen på det här. Konsten att läsa snabbt. Jag läser visserligen ganska snabbt, men Da Vincikoden på två och en halv timme klarar jag inte. Företrädare för vetenskapen sågar dock tekniken. Och jag tvivlar också på att det funkar.

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

