Vad är egentligen ett plagiat?

Idag har jag följt pressens spekulationer kring Liza Marklund eventuella plagiat av Klas Östergrens roman Den sista cigaretten i nya boken Postcard Killers. Det handlar om att arrangera döda kroppar för att rekonstruera Nils Dardels konstverk Den döende dandyn.
Jag ställde mig ganska skeptisk till detta direkt. Ett plagiat är enligt min uppfattning en kopiering av en text, inte att två författare (ja eller tre då, med James Patterson) har valt att beskriva samma händelse. Det måste ju finnas mängder med s k plagiat i litteraturen i så fall! Hur många sätt kan det finnas att ta död på en människa? Flera deckarförfattare måste ha valt samma metoder utan att plagiera varandra.

Min allmänna uppfattning är att om jag kommer på någonting så har någon annan redan tänkt på samma sak. Om jag tycker om någonting, så finns det många fler som tycker om samma sak. Man är helt enkelt aldrig ensam om någonting. Det är en erfarenhet jag har fått med mig. Så detsamma borde gälla det jag väljer att skriva om – någon annan måste ha kommit på det innan. Jag har inte läst alla kriminalromaner som finns, det måste finnas någon mer som handlar om något liknande.

Hur som helt, Bonniers, där Klas Östergrens roman är utgiven, kände förstås att de måste utreda saken, vilket de också har gjort. Liza Marklund har förklarat att det hela är ett sammanträffande, och Bonnier meddelar att de tror på detta, vilket jag personligen också tror på.
Bonniers jurist har undersökt de båda böckerna och enligt GP konstaterat att det ”juridiskt sett måste vara en karbonkopia för att det ska kunna fällas som plagiat”, vilket också var min första tanke.

Inget plagiat alltså. Och jag som just har börjat läsa Postcard Killers, har råkat ut för en liten ”spoiler” nu när jag har fått reda på vad som kommer att hända.

Fler artiklar i ämnet:
Marklund förnekar plagiat
Bonniers godtar Marklunds förklaring
Piratförlaget om ärendet

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

