Nytt från Piratförlaget våren 2010

Efter en trött dag och en trist kväll i tvättstugan, sitter jag nu och surfar fram Piratförlagets nyheter våren 2010. Alltid spännande att kolla in vad som kommer!

Jag hittar fem nya inbundna böcker, två av dem har jag hört talas ganska mycket om: Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson och Postcard Killers av Liza Marklund och James Patterson. Den sistnämnda har jag snabbt ställt mig i kö på på biblioteket. Under inköp, står det. Innebär att man inte har en aning om när den faktiskt kommer in till biblioteket, men det borde vara rätt snart eftersom den utkommer imorgon…
Postcard killers är ett samarbete mellan svenska Liza Marklund och den amerikanska thrillerförfattaren James Patterson. de har skrivit boken tillsammans men på varsitt håll. På hemsidan hittar jag beskrivningen: Boken är skriven i en rasande takt: korta kapitel som alltid avslutas med cliff hangers.

Christoffer Carlsson var finalist i Bok-SM på Kapitel 1. Han vann inte, för det gjorde Sara Lövestam med boken Udda, men han fick ett förlagskontrakt ändå. Från Piratförlagets hemsida plockar jag beskrivningen Fallet Vincent Franke är en andlöst spännande roman som tvingar läsaren att ta ställning till frågor om vilka vi är och vilka vi kanske hade kunnat bli. Men det är också en berättelse om två omaka, utstötta människor och en flykt undan allt som hotar deras relation.
Fallet Vincent Franke kommer ut 24 mars.

Danska Anna Grue utkommer 14 april med boken Judaskyssen, som verkar vara en väldigt spännande bok som jag kommer att hålla utkik efter.

Norska Anne Holt, en av Skandinaviens bäst säljande författare, har gjort det igen. Skrivit en bok alltså. På Piratförlagets hemsida hittar jag följande beskrivning:
En kylig kväll i december irrar en ung flicka runt i bara nattlinnet på gatan utanför Oslos finaste hotell. Hon blir nästan påkörd av spårvagnen men räddas av en mystisk man som försvinner i folkvimlet. Till sin vettskrämda mamma viskar flickan: ”Hon var död …”Ytterligare en spännande bok alltså! Helt i min smak.

Några dagar senare påträffar Oslopolisen under dramatiska omständigheter ett lik efter en tonårspojke i hamnbassängen mitt i stan. Kroppen är upplöst till oigenkännlighet.

För de yngre kommer en ny bok om Mystiska Milla, nämligen Mystiska Milla och vintercirkusen. Det är tredje boken om Mystiska Milla av det kanske något oväntade paret Fredrik Skavlan  Unni Lindell.
Boken beskrivs som: En härlig kapitelbok som lämpar sig både för högläsning eller för att läsa själv, fylld av roliga illustrationer.

Nu är det dags att sova. Kanske hinner jag läsa lite i Smuts av Katarina Wennstam innan jag måste släcka.
Godnatt!

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

