En gång i tiden såg det ut så här

Vallning

En gång i tiden såg det ut så här. En gång i tiden var jag aktiv, till den gräns då jag t o m försökte glidvalla mina skidor själv.

Jag gick på backträning och skidgång med IK Stern. Kämpade uppför Brudaremossen gång på gång, tog långa språng sista biten till toppen, trodde att jag skulle dö, att jag aldrig mer skulle få luft ner i mina sargade luftrör. Bildbevis finns här. Jag är med på ett par av bilderna, på gruppbilden står jag i mitten i röd jacka.
Jag var i Idre, Säfsen, Långberget och Sandviken och åkte. Jag var på goflbanor i göteborgsområdet och slet halvt sönder beläggen på skidorna. Jag var på konstsnöbanan i Landvetter och åkte en gång tre mil på en ca 1 km lång bana. På nyårsafton ett år var jag i Ulricehamn i -23 graders kyla och harvade runt.
Jag blev drillad i längdskidåkandets konst på en gräsplätt i Skatås, där vi åkte runt, runt utan stavar under ledning av kunniga personer i IK Stern.
Det gick så långt att jag köpte rullskidor och riskerade mitt liv genom att fara utför utan möjlighet till att vare sig svänga eller bromsa. Det hände att kläder gick sönder och diverse skrapsår dök upp här och var på kroppen.
Detta är över nu. För ett tag sedan sålde jag mina rullskidor. Det blev rusning efter dem. Idag sålde jag mitt vallaställ (på bilden). Det blev rusning även efter det. Bevisligen finns det alltså fortfarande människor som håller på med detta. Jag har sålt min racercykel som kanske rullar runt Vättern snart igen och någon gång när jag städar garderoben ska jag även sälja min våtdräkt, som kanske flyter fram längs Vanån eller kämpar sig uppför Västerdalälven någon gång i framtiden.
Jag har lagt av. Jag tillhör inte längre de aktivas skara. Nuförtiden ser mitt liv ut så här. En kopp kaffe, en god bok, en skön säng att ligga och läsa i. I bästa fall får jag inspiration till mitt eget skrivande. Jag är otränad, men livet med böcker är allt bra underbart trots allt.
, ,

  1. #1 av Peter på 25 januari 2010 - 22:37

    Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det låter mer sunt nu, än tidigare… 🙂

    Gilla

Kommentera

