Jag tror att Stieg Larsson har skrivit sina böcker själv

Ja! Det tror jag att han har!

Efter Millennium-artikel i DN: Misstankarna tillbakavisas – DN.se.

Läser en artikel i DN av Anders Hellberg, som tidigare jobbat tillsammans med Stieg Larsson. Han skriver att Stieg var en fantastisk researcher men att själva skrivande inte var hans starka sida. Enligt denna artikel antyds samma sak i Kurdo Baksis kommande bok om Stieg Larsson. Att han var enormt duktig på idé, fakta, research och story och att någon hjälpt honom med själva skrivandet.
Nu är det inte många som kan veta om detta stämmer, men om det stämmer tycker i alla fall inte jag att det skulle vara något sensationellt nytt.

Har någon författare egentligen skrivit sina böcker själv? Det är väl vanligt att många personer läser ett manus och har synpunkter på det? Det finns väl böcker där förlaget har hjälpt till med att skriva om i stort sett hela boken?
Så frågan är var man själv tycker att gränsen går. När det gäller mitt eget skrivande så är det just språket, och användandet av det som jag älskar. Men utan story – ingen bok. Kanske är jag en av alla de som vill bli författare som faktiskt kan skriva, men som inte har någonting att berätta?
Stieg Larsson hade verkligen någonting att berätta. Men kunde han skriva? Ja, det är det som är frågan. Men återigen var går gränsen? Alla författare får hjälp med att korrigera sina texter. En del mer och en del mindre.

Idag läser jag en ny artikel i DN (länken ovan), där Baksi säger sig ha blivit felciterad och att han med orden ”det är fortfarande för mig en gåta hur han har kunna skriva dessa böcker” istället menar att det är en gåta för honom hur Stieg Larsson har kunna hitta tiden att skriva böckerna när han var så aktiv på andra håll.
Och det finns andra som tidigare har jobbat tillsammans med Stieg som säger sig känna igen hans språk och favoritord och som är övertygade om att han har skrivit sina böcker själv, om än med viss hjälp.

Alla författare får hjälp med korrekturläsning, research, faktagranskning och miljöbeskrivninger i någon grad. Stieg Larsson är säkert inget undantag. Det gör honom inte till en mindre författare än någon annan.

Jag tror säkert att Stieg Larsson har skrivit sina böcker själv och att ingen bör frånta honom äran för deras framgång. Jag vet att det råder delade meningar om hans böcker är bra eller inte, men ingen kan blunda för den enorma försäljningssuccé som Milleniumtrilogin har varit och fortfarande är världen över.

Men som det står i artikeln så har det även ifrågasatts att Shakespeare har skrivit sina verk själv. Förmodligen är det bara ett tecken på Stieg Larssons storhet att detta nu har ifrågasatts.

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

