Jag läser Norstedts vårkatalog

Har upptäckt att Norstedts sommarkatalog har kommit och insåg att jag inte har tittat i vårkatalogen än. Börjar genast att bläddra (på datorn förstås).
Först kommer en biografi om fenomenet Stieg Larsson, Min vän Stieg Larsson av Kurdo Baksi. Det sägs vara en unik inblick i vem han egentligen var. Direkt efter den kommer en av vårens ganska få debutanter, Monica Wilderoth med romanen Jag ska räkna till hundra och aldrig sluta leta.

Sedan kommer jag till en veteran, Birgitta Stenberg. Birgitta var gästlärare på författarskolan på Marstrand sommaren 2007 när jag var där, och det var oerhört intressant att lyssna på vad hon hade att berätta. Trots detta har jag ännu inte läst någon bok av henne, men jag lovar att jag kommer att göra det. Den nya boken heter Eldar och is och är den avslutande delen i hennes uppmärksammade och kritikerhyllade självbiografiska romansvit. En romansvit som man definitivt då borde läsa, eftersom Birgitta Stenberg verkar ha mycket intressant att berätta ur sitt liv.

Jag läser vidare om Ebba Witt-Brattströms egen kvinnokampshistoria, Å alla kära systrar, enligt Ebba själv hennes kvinnorörelsehistoria och en kärlekshistoria till 1970-talet.

Jag bläddrar vidare lite snabbt och nu fastnar blicken på Anna Bovallers ansikte. Hennes andra bok om advokaten Petra Wester, Svärmaren, kommer ut i april. Jag läste den första, Svinajakten, förra året direkt när den kom ut. En riktigt bra debut som utspelar sig på Österlen. Den kunde ha varit lite mer spännande, men en helt okej deckare ändå.

Nu kommer ett riktigt stort namn, Michael Connelly, med boken Gatans lag. En av de främsta amerikanska deckarförfattarna. Connelly för här samman två av sina absolut färgstarkaste karaktärer, Harry Bosch och Mickey Haller.

En för mig helt okänd författare väcker mitt intresse med citatet: ”Lyssna nu. Låt mig bli din gud. Låt mig ta dig med på en resa bortom dina vildaste drömmar. Låt mig berätta en historia.”
Hakawati – sagoberättaren är Rabih Alameddines stora litterära genombrott. Han är född i Beirut men sedan många år bosatt i USA, är författare och konstnär och har skrivit flera uppmärksammade böcker tidigare.

Babben Larsson kommer tydligen med en bok som heter Jag vägrar dö nyfiken och det kommer även en unik reseskildring från före detta Sovjetunionen som heter Berättelser från ett land som inte finns.

Jag ser att det kommer en bok som verkar intressant för oss aspirerande deckarförfattare, I huvudet på en seriemördare av Sven Å Christianson. Boken bygger på fallstudier och intervjuer med gärningsmän till grova sexualbrott och våldsbrott.

Jag bläddrar snabbt igenom resten, som är facklitteratur och inser att klockan nu är mycket och jag måste gå och lägga mig.

Godnatt!

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

