Böckerna som sålde mest i jul

Böckerna som sålde mest i jul | Svensk Bokhandel.

Ja, det är bara att konstatera att jag har lyckats läsa 7 av 10 på den skönlitterära topplistan hos Svensk Bokhandel. De tre sista har jag missat, men det kan jag nog ta igen. Den största besvikelsen av dem är Hypnotisören av Lars Kepler (pseudonym).

1. Den förlorade symbolen, Dan Brown. Spännande, men mer som en förbiflimrande actionfilm än en bra bok. Många upprepningar, ganska rörig på sina ställen, överdrivet översvallande och med en känsla av att man har läst detta förut. I alla fall om man har läst Da Vinci koden och Änglar och demoner.
2. De fattiga i Lodz, Steve Sem-Sandberg. Den här måste jag erkänna att jag inte har läst ut – än. Var tvungen att lämna tillbaka den på biblioteket.
3. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Jonas Jonasson. Jag satte en femma på boktipset.se eftersom den här boken är ett fantastiskt hantverk. Varje mening känns helt genomtänkt. Den är väldigt rolig och finurlig även om det ibland blir lite tjatigt och väldigt osannolikt.
4. Hypnotisören, Lars Kepler. Det blir sällan tråkigt, handlingen drivs framåt bra även om jag tycker att vissa delar gavs för stort utrymme. Tyvärr upplevde jag den inte som särskilt fängslande och därav lågt betyg.
5. Fyrvaktaren, Camilla Läckberg. Utan tvekan Läckbergs bästa bok, men ingen höjdarupplevelse. En helt vanlig Läckberg, om än den bästa.
6. Den orolige mannen, Henning Mankell. Inte gastkramande spännande, men Mankell har en förmåga att beskriva vardagliga händelser på ett fängslande sätt. T o m Wallanders frukostvanor blir intressanta. Fråga mig inte hur han gör.
7. Tre sekunder, Roslund & Hellström. Otroligt välskriven, men inte heller den är gastkramande spännande.
8. Matthandlare Olssons död, Karin Wahlberg. Har jag ännu ej läst.
9. Bergens väktare, Conn Iggulden. Har ännu ej läst och tveksamt om jag kommer att göra det. Inte rikigt min typ av bok.
10. Genom dina ögon, Stephenie Meyer. Har jag ännu ej läst.

På facklitteraturlistan gick det sämre. Jag påbörjade två men avslutade ingen av dem, Ordets makt och vanmakt av Jan Guillou och och Sanningen om IKEA av Johan Stenebo. De var helt enkelt för tråkiga…

På barn- och ungdomslistan har jag läst en, Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer.

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

