Bra och dålig litteratur?

Är så trött på det här dividerandet om bra och dålig litteratur. En del tycker att det är fult att tjäna pengar på sitt författarskap. Men låt dem tycka det då. Och de som tycker det borde väl låta andra tycka vad de vill också? För det som retar mig är när människor tycker sig har rätt att bestämma vad andra människor ska tycka. Vi vill väl inte ha ett fullständigt likriktat samhälle?
De som sysslar med ”finkultur” och inte tycker att man inte ska tjäna pengar på sina böcker behöver väl inte stå och stirra på topplistan och reta upp sig för att de själva inte kan leva på sitt författarskap. För om de kunde det, så skulle deras litteratur genast bli kommersiell och då är det plötsligt inte finkultur längre.

Jag håller självklart med om att det är trist att bokhandlarna och förlagen väljer att satsa på ett smalare utbud med fokus på några få storsäljare. Jag vill ju ha både och. Framför allt vore det trist om det blev näst intill omöjligt för nya förmågor att komma fram i ljuset. Redan nu är det svårt, det behöver inte bli ännu svårare.

Själv läser jag hellre debutanter än storsäljare, även om jag måste erkänna att jag slukar storsäljarna också av bara farten. Man vill ju känna till vad andra pratar om.

Men en sak är i alla fall säker. Vad Camilla Läckberg sa eller gjorde i mammagruppen på bvc, har verkligen ingenting med litteratur att göra:
DN – En förlorare slår tillbaka

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

