Läsplattan är en av årets hetaste prylar

Metro – Läsplattan är en av årets hetaste prylar.

Jag misstänkte att det skulle komma, och jag vill förstås väldigt gärna ha en läsplatta. Frågan är bara vilken? Läsplattan är fortfarande i utvecklingsstadiet känns det som. Vart kommer utvecklingen att ta vägen? Kommer man att kunna enas om en standard?

Det känns som en djungel att börja leta information om vilken läsplatta som är bäst att köpa. Ska man ha en med två skärmar där den ena är färgskärm? Eller ska man ha en utan färg? Verkar genast lite klumpigare om man ska ha två skärmar på den.

Men tänk vilken dröm att kunna åka till landet med bara läsplattan i bagaget och inte 20 kg böcker!

Fast med varje ny elektronisk pryl kommer en följdfråga – kommer jag verkligen att använda den? Är den så bra som den verkar i ett så här tidigt stadium?
Jag vet att man kan låna e-böcker på biblioteket, men jag har läst att de inte går att föra över till läsplattan pga kopieringsskydd. Då tappar man ju jättemycket av vitsen med den!
Men den drar tydligen bara ström när man bläddrar och behöver därför inte laddas mer än någon gång i månaden! Ett klart plus.

Men innan jag köper en läsplatta måste följande uppfyllas:

  • Det måste gå att föra över biblioteksböcker
  • Det måste finnas tillräckligt med litteratur på svenska.
  • Det måste finnas någorlunda standard på formaten.
  • Det måste gå snabbt att bläddra.

När läsplattan är så bra som jag vet att den skulle kunna vara, då kommer jag att köpa en.

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

