Det här med standardsvar från förlag

Igår fick jag en avi från posten om att jag hade fått ett stort brev som jag var tvungen att hämta ut. Avsändaren var ett förlag, det sista förlaget i raden som jag väntar på svar ifrån. Jag hade gett upp om att få svar från dem, eftersom jag hade fått vänta i sju månader. Men nu kom det alltså. Ett standardsvar förstås. ”Redaktionen har tittat på ditt manus och konstaterade att det inte passar vår utgivning”. Det passar inte? Nähä. Varför då? Jag vet ju att förlaget har ett flertal böcker i samma genre redan. Så vad är det som inte passar? Varför kan man inte få den minsta lilla hint om vad som inte är bra?

Jag läste ett blogginlägg om det här med refuseringar och standardsvar på Mackan Anderssons blogg och deltog själv med en kommentar.
Jag har viss förståelse för att förlagen inte kan lägga tid på att coacha aspirerande författare, att det inte ingår i deras jobb. Men känner de ändå inte ett visst ansvar att uppmuntra talangfulla skribenter att fortsätta utvecklas inför framtida utgivning? Inget intresse alls?

Jag har fått några uppmuntrande svar från förlag men de är färre än de nedslående standardsvaren. Jag vet att man inte skickar sitt manus till samma förlag igen, oavsett hur mycket feedback de ger, om de inte uttryckligen skulle be mig om det. Jag är inte dum och jag är inte heller någon barn som måste föras bakom ljuset för att inte ställa till med besvär. Om de tyckte att det var dåligt skrivet så vill jag veta det. Likaså om det var bra skrivet men storyn var kass. Hur ska jag annars kunna utvecklas som författare? Om jag inte är bra på att skriva så vill jag veta det. Och om jag är bra på att skriva men kan bli bättre så vill jag också veta det.
Jag kan ta kritik, särskilt om det ger mig en fingervisning om i vilken riktning jag ska gå för att bli bättre. Några förlag har tydligen tiden och/eller omtänksamheten att göra detta, men långt ifrån alla.

Jag är övertygad om att förlagen skulle göra sig själva en tjänst om de bemödade sig med att ge några raders motivering till varför ett manus refuseras. Dels skulle det hjälpa författarna att utvecklas och kanske slippa göra om samma fel igen och återigen skicka in manus med samma brister till fler förlag och dels skulle det kunna uppmuntra vissa att skriva vidare medan andra skulle förstå att det här med att skriva böcker kanske inte är någonting för dem.

, , , ,

  1. #1 av Monica på 09 januari 2010 - 10:29

    Som sagt, trist med standardsvar.

    Jag håller med om det där ”att skriver jag dåligt vill jag veta det”.

    Men skicka in till alla förlag igen ska du nog göra ändå, även utan tydlig uppmuntran i deras brev. Jag tror det bara har att göra med hur standardsvaren är formulerade. En del säger ”lycka till hos andra förlag” andra ”skicka gärna in till oss igen”.

    Fast jag håller fast vid att förlagen borde köra med mer raka rör. Säga ”bra försök men du når inte ända fram, fortsätt skriv och utvecklas” i stället för ”passar inte i vår utgivning”. Det senare kan ju betyda vadsomhelst (med det är ju också det som är meningen med standardsvar antar jag, att man inte ska veta vad de tycker).

    Kämpa vidare!

    Gilla

  2. #2 av malinthewriter på 25 februari 2010 - 23:15

    Jag tror inte förlagen vågar ge svar som är väldigt rakt på, då alla inte kan hantera det. Jag har sett exempel på personer som faktiskt fått ett svar där det stått ”vi tror inte på utgivning, det håller inte måttet” osv. och reaktionen blir aldrig bra.

    Jag tror också de använder sig av standardsvar för att inte dra på sig en massa följdfrågor. ”Vad menar du här, vad är det som inte är bra här, varför är inte det här bra?”

    Apropå höstlöv, snart är det vår.

    🙂
    Malin

    Gilla

    • #3 av annaljungdahl på 26 februari 2010 - 19:08

      Du har rätt så klart. Det är bara så frustrerande att aldrig få någon feedback. Hur ska man få sitt manus bättre?

      Det finns lektörer förstås, och jag har använt mig av en sådan, men det blir väldigt dyrt om man ska göra det i flera omgångar.

      Hi hi, trots titeln så utspelar sig faktiskt boken på våren 🙂

      Gilla

Kommentera

