Böcker jag kunde varit utan

På förra årets långa lista över lästa böcker finns några som hamnar på bottenlistan, böcker jag kunde låtit bli att läsa eller inte ens orkade läsa ut.

Pulver, Sara Blaedel. Det är för mycket skoluppsats över den här, är förvånad över att den alls blev antagen av ett förlag.

Ordets makt och vanmakt, Jan Guillou. Kan beskrivas med ett enda ord. Tråkig.

Lyckan är en sällsam fågel, Anna Gavalda. Orkade inte läsa hela boken… Tyckte inte om språket och kände inte det minsta intresse av att veta ”hur det skulle gå sedan”… Konstig bok.

Fyrmästarens dotter, Ann Rosman. Språket i början är banalt och icke engagerande och jag hade svårt att hålla isär karaktärerna. Språket tar sig lite mot mitten av boken och jag började leva mig in lite bättre i handlingen, men slutet blev en stor besvikelse.

Bortom Stjärnan, Elisabeth Nemert. Ett inte helt ointressant livsöde i biblisk tid, men det är inte trovärdigt och språket är alldeles för överdrivet översvallande. Huvudpersonen är så alltigenom perfekt att man blir illamående. Att uppläsaren av ljudboken låter som om hon läser hela boken med ett brett leende drar ner intrycket ännu mer.

Flickan under gatan, Roslund & Hellström. Det är säkert kontroversiellt att ta med denna bok på listan, men jag klarar inte dessa socialrealistiska böckerna. Fångar mig inte.

Vargtimmen, Denise Mina. Trist, oengagerande. Inte ett dugg spännande.

Rymmaren, Thomas Bodström.

Bombyx, Anne Rambach. Mycket bättre språk än många svenska romaner. Hon måste dessutom ha gjort grundlig research, men för mig blev det bara svårt att hänga med i svängarna. Gillade inte heller huvudpersonens tendens att spela superhjälte.

  1. #1 av Judith på 07 januari 2010 - 23:39

    Intressant och givande blogg!
    Ska läsa mer nån anna gång när jag inte är så sömnig…
    Tips: Läs Paul Auster och Nesser om du inte redan gjort det.

    Gilla

    • #2 av annaljungdahl på 08 januari 2010 - 7:37

      Tack! Roligt att höra.
      Jo, Nesser har jag läst ganska många av och dem tycker jag om. Paul Auster har jag däremot inte provat än, men jag har tänkt många gånger att jag ska göra det.

      Gilla

Kommentera

