Året som gick

Nu är 2009 snart slut, och vad hände under detta år som gick? Jag har jobbat med min bok, även om den blivit liggande under långa perioder i väntan på förlagssvar som kommit sent eller inte alls. Väntar fortfarande på det förlag jag hoppades mest på, men tror nu att jag aldrig kommer att få något svar från dem. Skickade ett mail men fick inget svar på det heller.

Året började med att jag fick svar från den (anonyma) lektör som tagit sig an uppdraget att läsa och bedöma mitt manus och resultatet var verkligen glädjande. Bedömningen innehöll mycket beröm men också lite kritik som jag genast försökte ta till mig. Boken blev omskriven och fick en lite annan vinkling.

Jag gick under hösten en kurs i att ge ut sin bok själv, en fantastiskt rolig kurs på distans som avslutades med en helg i Stockholm som jag sent ska glömma. Det är inte ofta man träffar och diskuterar med andra som också skriver böcker. Det var också här i Stockholm som jag bestämde mig för att skriva om boken ännu en gång. Miljön ska flyttas till annan ort och vissa delar av boken ska få mer fokus medan andra ska plockas bort. Och faktiskt känns det som en lättnad att ta bort vissa delar, vilket tyder på att jag innerst inne känt att just de bitarna kanske inte var så himla bra eller helt enkelt inte tillförde storyn tillräckligt mycket. Just den aspekten lades stor vikt vid på den författarskola jag gick en vecka sommaren 2007. Om något du har skrivit inte tillför historien någonting så ta bort det. Om ett endaste litet ord inte för handlingen framåt så ta bort det. Och nu är vi inne på ORD. Det finns just nu ca 85000 sådana i mitt manus och vartenda ett ska vägas på guldvåg. Inte undra på att man aldrig bli klar.

2009 har varit ett år då jag har läst otroligt många böcker, särskilt nyutgivna svenska böcker och bland dem flera deckare. Jag har utnyttjat biblioteket till max men även köpt en hel del både vanliga böcker och ljudböcker. Varje kväll har jag försökt att läsa vidare och det har fungerat ganska bra. Listan över lästa böcker under 2009 har blivit lång.

Listan över dagar då jag har skrivit på min bok är inte fullt så lång, men nu när de flesta förlagssvar är inväntade så kan jag börja på ny kula och arbeta om boken. Därefter skickar jag in den till nya förlag och hoppas på att 2010 blir mer tursamt än 2009.

Gott Nytt År!

, , ,

  1. #1 av immer på 01 januari 2010 - 13:57

    Jag önskar dig lycka till med förlaget! Ja man kan ju peta hur mycket som helst i en text innan men blir nöjd och någonstans måste man nog bestämma sig för att det får vara nog. Ett tufft beslut minsann!

    Gilla

Kommentera

