Köpa eller låna böcker

Visst skulle jag kunna köpa många fler böcker än vad jag gör – ur en rent ekonomisk synvinkel, eftersom allt handlar om prioriteringar. Jag älskar att köpa böcker, att stryka med handen över ett helt slätt, oskadat omslag och känna doften av nytt papper. Varje gång man vänder blad så slår den där doften emot en.

Men det finns ett problem – var skulle jag göra av dem? Jag har en pytteliten bokhylla som är full av böcker jag ännu inte har läst. Böcker jag har köpt och läst försöker jag ibland sälja vidare, vilket oftast går bra om det är nya och populära böcker, men det stora flertalet böcker är svåra att sälja i begagnat skick. Och det förstår jag med tanke på hur svårt det är att sälja nya böcker för bokhandlare och förlag. Nyligen stod jag full av fasa och slängde några stora klumpiga lästa böcker på tippen 😦

Här kommer biblioteket in som en räddare i nöden. För det kommer ju hela tiden ut mängder med nya böcker, och som aspirerande författare vill man ju gärna se vad och hur andra skriver. En del köper jag som sagt (väl valda titlar) och resten lånar jag på biblioteket. I somras slog jag nog rekord när jag stod i kö på över 20 böcker samtidigt.

Det handlar alltså om en balans mellan att köpa och att låna böcker för att kunna läsa så många som möjligt på kortast möjliga tid 🙂

Jag är dessutom utbildad bibliotekarie (även om jag inte jobbar som det) och värderar biblioteken högt. För jag tror att ju mer man läser desto mer köper man och håller därmed bokbranschen i allra högsta grad levande.

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

