Som glöd blir till aska

Som glöd blir till aska av Annika Sjögren lästes ut igår. Det är en mycket skickligt konstruerad och välskriven roman.

Sonja Walter slår sin man. Ingen av dem som känner det välanpassade medelklassparet skulle tro det, men så är det. Staffan Walter drömmer om att Sonja ska dö. Livet skulle bli mycket enklare då. Så en dag inträffar något som alltför väl stämmer med Staffans fantasier… Som glöd blir till aska är en gastkramande psykologisk thriller om rädsla, skuld och bitterhet bakom välputsade villafasader. Om hur ett till synes oskyldigt hemlighetsmakeri kan förvandlas till en mardröm.

Jag gillar skarpt hennes sätt att skifta perspektivet mellan bokens karaktärer, så att man får se samma händelse ur två olika personers perspektiv. Kommer på mig själv med att ivrigt läsa klart ett kapitel för att få se hur den andra personen i scenen har uppfattat situationen.
Däremot är jag inte lika förtjust i det distanserade förhållningssättet till bokens karaktärer. Får en känsla av att författaren kyligt står utanför och återger händelserna sakligt och utan känsla. Men det finns säkert läsare som uppfattar detta som en tillgång. Smaken är olika.
Redan i början av boken börjar jag dra paralleller med Carin Gerhardsens sätt att skriva i Pepparkakshuset. Det sakliga, distanserade förhållningssättet känns igen.

Förlag: Ordfront
Bandtyp: Pocket
Utgviven: 2009 ( i detta format)

Eftersom jag var ute och åkte tåg i helgen har jag även hunnit läsa ut Dan Browns Änglar och demoner. Efter att ha älskat Da Vinci-koden, som jag för övrigt lyssnade på istället för att läsa på traditionellt sätt, så måste jag säga att jag blev lite besviken på den här boken. Handlingen är otroligt innehållsrik och går i ett högt tempo från första till sista sidan, men språket är ändå bra torftigt.

Robert Langdon, Harvard-professor i religiös symbolik, kallas till en schweizisk forskarinrättning för att analysera en mystisk symbol – ett brännmärke i bröstet på en mördad fysiker. Genast inser Langdon att detta är ett ofattbart bevis: ett forntida brödraskap har återuppstått, känt under namnet Illuminati, och betecknat som den mäktigaste underjordiska organisationen som existerat. Deras huvudfiende har genom århundradena varit en och densamma: den katolska kyrkan.

Det är lite synd att många scener är helt sanslöst osannolika, annars hade jag nog uppskattat den mer.

Förlag: Albert Bonniers Förlag
Bandtyp: Kartonnage
Utgiven: 2006 (i detta format)

På nattygsbordet just nu: Stephenie Meyer – Om jag kunde drömma

, ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

