Vanliga människor i böcker

Piratförlaget (@piratforlaget) twittrar: ”Kommer vanlig-människa-trenden (som Ullared på femman) slå igenom även inom bokbranschen? Har den redan gjort det?”

Det här är en intressant tanke. Hur många har inte blivit refuserade pga att persongalleriet inte är tillräckligt originellt? Även jag har fått höra att mina karaktärer kanske inte är tillräckligt intressanta eller spännande, men vad är det egentligen som avgör om en person är intressant/spännande eller inte? Det kanske inte alls handlar om att vara udda eller annorlunda utan om att ha hög igenkänningsfaktor bland läsarna?
Självklart tror jag inte att läsarna vill ha någon renodlad tomebolycka att läsa om, men ett vanligt liv är trots allt ganska problem- och konfliktfyllt, men inom lite snävare ramar.
Mitt eget fokus i min kriminalroman och mina kommande böcker (som jag definitivt kommer att skriva oavsett om jag blir antagen eller inte) är tragedier och ödesdigra händelser som kan inträffa i ett helt vanligt liv som levs av helt vanliga personer. Jag vill visa på att slumpen, eller ödet om man så vill, kan förändra kursen helt för de människor som drabbas. Detta orsakar i sin tur ytterligare händelser i fler personers liv, och så är bollen i rullning.

Det går inte att blunda för att många av vårt lands mest populära författare skriver om väldigt vardagliga saker. Det anses inte som fint av den kulturella eliten, men läsarna tycker uppenbarligen om det. Och visst är det väl läsarna som vi i grund och botten vill tillfredsställa med vårt skrivande? Bortsett från den enorma kick man själv får av att sitta framför sin dator och skapa en historia som sakta men säkert börjar leva sitt eget liv under resans gång från en tom sida till en färdigskriven bok. När man har filat på en text länge och känner att nu återspeglar den verkligen just det som jag ville förmedla.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

