Mailade förlaget igår

När man har väntat på svar från ett förlag i fem månader, ska man då anta att de:
1. Har glömt att läsa det
2. Har läst några sidor, lagt det åt sidan och glömt att svara
3. Inte läst det ännu, men tänker läsa det
4. Låtit det ligga i inkorgen för att snart rensa bort det och skicka ett standardsvar

För att få veta har jag nu mailat en person på förlaget. Bättre att få veta än att gå och vänta eller – ve och fasa – aldrig få något svar. Mailet skickade jag igår förmiddag och ännu har jag inte fått något svar.

Kvällen har bestått av underbart goda räkor, vin och lite snacks framför Idol. Min gissning är att Eddie åker ut ikväll, men skulle han klara sig kvar så blir det nog Mariette.

Tidigare ikväll läste jag ut Jenny Berggrens ”Vinna hela världen”, ganska passande i och med att Ulf Ekberg sitter med i Idoljuryn ikväll. En mycket innerlig och självutlämnande roman som griper tag i läsaren trots att den nog inte kan räknas till särskilt högklassig litteratur. Av någon anledning skriver kända människor ofta sina memoarer i presens. Eller råkar det bara vara de jag har läst som har gjort det?
Hon lyckas verkligen förmedla vilsenheten som uppstår i och med ett explosionsartat genombrott, så som Ace of Base slog igenom. Jag tror inte det finns någon som, efter att ha läst den här boken, kan se på Jenny Berggren som en kändisdiva i alla fall. Tvärtom uppfattar jag henne som en ganska vanlig, jordnära och starkt troende tjej. Det är inte svårt att förstå att det liv som Ace of Base levde under denna tid satte sina spår hos medlemmarna. Jenny beskriver hur ett liv med ständiga resor, uppträdanden, späckade scheman och krav gör att hon förlorar en annan viktig del av en människas liv. Det liv som de flesta av oss faktiskt uppskattar väldigt mycket.
Igenkänningsfaktorn stiger när hon beskriver sina vistelser på Åh stitfsgård, där jag själv var på konfirmationsläger för många år sedan.

Nästa bok på att-läsa-listan är Ingrid Elfbergs ”Gud som haver” från Kabusa Förlag. Det ska bli spännande.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

