Skriver på första kapitlet

Hur skriver man ett enda kapitel så att läsaren inte kan motstå att läsa resten av boken?
Det är frågan jag ställer mig just nu. Har börjat på nästa bok och första kapitlet måste bli klart snart.

Det är inte helt lätt faktiskt. Dels måste man introducera personer, platser och händelser som är grundläggande för bokens story, men samtidigt måste man fånga läsarens uppmärksamhet från första sidan.
Det är för ”billigt” att slänga in ett mord (det är kriminalromaner jag pratar om) redan på första sidan, tycker jag. Det är inte riktigt min stil. Jag är mer för det mystiska och gåtfulla som skapar spänning.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

