Jobbar på nästa skrivprojekt

Det är minst sagt tyngst i början på ett skrivprojekt. Var ska jag börja? Måste jag veta var det ska sluta innan jag börjar? Både ja och nej är min egen teori. Det är bra att veta vart man ska innan man börjar, men det är inte nödvändigt.

Det finns vissa sekvenser som jag vet att jag vill ha med, oavsett hur det börjar och slutar. Men en del av förklaringen till det ligger i det faktum att deckare oftast skrivs i en serie. Alltså har man alltid en parallellhandling när det gäller böckernas huvudkaraktärer. Jag vet t ex redan att min huvudkaraktär ska flytta. Då kan jag börja skriva på det.

Okej, jag vet inte exakt hur det börjar eller hur det slutar, men det går att börja ändå. Då kommer nästa problem. Jag måste veta tillräckligt mycket om karaktärerna i boken för att kunna skriva trovärdigt om dem. Alltså borde jag göra ett noggrant persongalleri innan jag börjar. Det här är en ganska tråkig bit och ungefär det ställe där jag befinner mig just nu. Alltså går det trögt.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

